Автомобилните каръци

Тези коли обрекоха компаниите, които ги създадоха

06 август 2018

Тези коли обрекоха компаниите, които ги създадоха

Автомобилният пазар отдавна е пренатрупан и често на производителите им се налага да предприемат неочаквани ходове, за да изпъкнат над конкуренцията. В някои случаи предлагат автомобили, изпреварили времето си, друг път колите са въоръжени до зъби с всевъзможни приложения и опции, а понякога са толкова евтини, че едва изтрайват до първия тест драйв. Има и примери, макар и редки, в които автомобилите са толкова нелепи, че съсипват компаниите, които ги пускат на пазара. Ако искаш да видиш някои от тях, чети следващите страници.

Saturn Ion

Автомобилните каръци

Когато Saturn се опитаха да съживят изпадналата в затруднено положение автомобилна индустрия в САЩ преди няколко години, се сблъскаха фронтално със сериозната конкуренция от международния пазар. Може и да се бяха брандирали като „различната автомобилна компания”, но им се наложи бързо да се приютят под крилото на General Motors. А когато решиха да пуснат своя отговор на японските седани Honda Accord и Toyota Corolla с техния Ion, се оказа, че губят сериозно по точки пред вносните автомобили. Освен това колата се оказа с много слаби показатели относно сигурността.

Edsel Corsair

Edsel е краткотрайно подразделение на Ford Motor Company, създадено с цел да отмъкне част от локалния пазар на GM и Chrysler. Само че клиентите така и не успяват да повярват, че возилата на Edsel са „колите на бъдещето”. През 1958 Edsel пускат техния Corsair – масивен куп желязо, натъпкано с функции, от които никой няма нужда. Това, което го обрича на гибел от самото начало, е т.нар. Teletouch transmission или, иначе казано, бутони, подредени на волана подобно на клавиатура на уличен телефон с копчета, с които се сменят скоростите. Това нововъведение е обречено на провал от самото начало, а Edsel безславно потъва във фалит.

Hummer H2

Ето го моделът, който в най-голяма степен е виновен за скорошния фалит на GM. По някаква странна причина преди 15-ина години фирмата решава, че това, което му трябва на американския пазар е 4-местна SUV ламя, която гълта по 22 литра бензин на 100 километра при цена 65 хиляди долара и постоянно поскъпващо гориво. Случайно да си изненадан, че акциите на GM се сринаха, а стотици чисто нови Hummer H2 така и си изгниха по автосалоните?

Crosley Hotshot

След Втората световна война стоманата недостига в пост-военна Америка. Затова и от Crosley пускат техния Hotshot – дребничък спортен автомобил, изграден основно от пресована ламарина, включително и двигателят, който пък с неговите 0,75 литра и 4 цилиндъра дава максимална скорост на автомобила от 82 км/ч. Естествено, неустойчивият материал се деформира при загряване на двигателя и автомобилът често излиза от строй. Това е последният модел, който Crosley вадят преди фирмата да фалира.

Vector M12

Vector Motor Company е създадена като американския отговор на луксозните италиански спортни автомобили Ferrari и Lamborghini. В началото на 90-те компанията е купена от индонезийците Megatech и пуска евтиния Vector M12. Той излиза на пазара през 1995, но потребителите не са впечатлени дори при ниската му за класа цена от 184 хиляди долара. Освен това по време на разработката на модела, компанията е забавяна от неочаквани технически спънки и той излиза месеци по-късно от планираното. Така Megatech изчезват от картата, след едва 18 произведени броя Vector M12. Въпреки че моделът е рядък заради това, AutoWeek Magazine му лепват позорната слава на „най-скапаният автомобил, който сме тествали”.

Bricklin SV-1

Bricklin SV-1 е голям хит през 1974, когато излиза на пазара. Лъскавият спортен автомобил с грациоцно вдигащи се като крила на птица врати е без аналог на пазара и върви с мощен AMC 360 V8 двигател в първата си година и Windsor V8 на следващата. Дизайнерът Малкълм Бриклин се стреми да създаде по-безопасна алтернатива на шумните и тежки muscle cars от онова време. За съжаление неразрешими технически проблеми възпрепятстват производството, когато корпусът на автомобила от фибростъкло започва да се чупи още докато колата е в матрицата. Така Бриклин не успява да произведе колите достатъчно бързо и обявява банкрут през 1976.

Pontiac Aztek

Не е изненада, че Pontiac Aztek често се нарежда в списъците с най-кофти коли. Изключително грозната му форма, като вдъхновена от кубистичните платна на Пикасо е директен еректоубиец за авто феновете. Но отблъскващата му визия не е единственият недостатък на Aztek. Рекламиран като мощен автомобил за пътешествия и приключения, 3,4-литровият V6 двигател и предно предаване превръщат вълнуващо пътуването с него само до хипермаркета за седмичните покупки. Edmunds класира Aztek на пето място за най-лошите коли на всички времена не само заради грозното му купе, но и защото търговският му крах подпечатва смъртния акт на Pontiac Motor Company на 84-годишна възраст.

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12 или просто Делореанът, както най-често го наричат, е странно животно. От една страна е една от най-популярните коли заради участието си в поредицата „Завръщане в бъдещето”. От друга обаче е единствената кола, която Джон Делореан успява да продаде, а и така или иначе продадените от нея бройки са малко. За 2-годишния си живот, от нея са произведени едва 9 хиляди автомобила. Той е доста скъп за времето си – прогнозираната му цена е 12 хиляди долара (оттам и името), но докато излезе от завода, тя стига до 25 хиляди долара (65 хиляди в днешни пари). Когато автоиндустрията понася финансов удар във втората половина на 90-те DeLorean дори не се опитват да изкарат друг модел и компанията потъва. И все пак тези вертикално отварящи се врати завинаги ще останат в сърцата ни, нали?

Plymouth Prowler

Както много от автомобилите в този списък, така и Plymouth Prowler изглежда като отлична идея на хартия, която обаче се скапва докато стигне до пазара. Този hot rod в ретро стил е закърмен с проблеми. Като начало дизайнът му е откраднат от Чип Фуус. Второ, въпреки великолепния си външен вид, автомобилът страда отвътре, когато Plymouth решават да спестят от показателите под капака. Те му слагат стандартния си V6 двигател с 250 к.с. и му отрязват опцията за ръчни скорости. Е, чудно ли е тогава, че феновете на hot rod колите му лепват прякорите „бабомобил” и „мека пишка”?

PT Cruiser

Ето един автомобил, който е съвкупност от грешки, основно по дизайна. Рядко срещана грозотия, този кашоноподобен автомобил бързо е преименуван от публиката на PT Loser. PT е съкратено от Personal Transport, което само по себе си е доста лишено от оригиналност. През 2005 Chrysler се опитват да му вдъхнат доза сексапил, като пускат модел със сгъваем покрив. По стечение на обстоятелствата, хората приемат още по-зле тази версия, защото тя изглежда съвсем като оригиналната, но с отрязан покрив. Единственото хубаво, свързано с него е, че британската пост-пънк банда O. Children му посвещава песен.

https://www.youtube.com/watch?v=P83DMSgnSKQ

ОЩЕ ОТ Автомобили

НАЙ-НОВО ОТ ESQUIRE

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

Класическият Бондмобил се продава

Астон Мартин от "Златното око" отива на търг

Концептуалните коли на 2018

Най-интересните автомобили от изложенията тази година