Истински диамант

За всичко има копче или ръчка – и нищо на света не се движи така. Еsquire се повози с Rolls-Royce Cullinan – автомобил, който те превъзхожда почти във всичко

27 август 2019

Четвърти май 1904-та, Манчестър, хотел Тhe Midland. Чарлз Ролс и Хенри Ройс, които се срещат за първи път, взимат решението да направят най-добрата кола в света – смела и леко високомерна заявка, която се превръща в история.

115 години по-късно, дизайнерите и инженерите от Гудууд съчетават зрелищно брутализъм с киберпънк в най-скъпия всъдеход. Esquire се увери лично във възможностите на това чудесно превозно средство. Запознай се с изумителния Rolls-Royce Cullinan.

В Rolls-Royce не обичат да наричат Cullinan с общоприетото съкращение SUV (sport utility vehicle). За тях „спорт" е леко просташка дума – излишно усилие, ненужно напрежение, не дай си боже – пот. Те предпочитат да наричат първия в историята си 4Х4 – да, „високопроходим автомобил". (Не „джип", това е марка.)

Rolls-Royce, макар и под шапката на BMW, на практика си остава консервативен автомобилен производител – в най-хубавия смисъл. Всяка стъпка и всяко действие е обмислено от хора, които могат да сложат Тириън Ланистър и лорд Варис в малкия си джоб. Няма излишни или глупави движения. Конструирането на Cullinan e икономически обосновано и вероятно той ще се продава повече от добре – особено сред по-младите милиардери. Като изключим маркетинга обаче, Rolls-Royce има и историческото право да произведе този на пръв поглед неортодоксален офроуд автомобил – преди 115 години хубави пътища на практика почти не съществуват. Това не спира лордовете и индийските махараджи да пътуват луксозно навсякъде, независимо от терена и условията. Най-яркият документиран пример за това е от юли 1917-а, когато британският дипломат Хю Лойд-Томас вечеря заедно със съпругата си Айлийн в изискан клуб в Кайро. Спокойната обстановка отива по дяволите, когато мъж, облечен в арабска роба, нахълтва и започва да крещи: „Чий е този Rolls-Royce отвън?". Когато лейди Айлийн възпитано обяснява, че е неин, мъжът заявява, че го конфискува в името на въоръжените сили на Негово Величество – и отпрашва с мръсна газ към пустинята, за да се занимава с някакво си арабско въстание. Този господин, разбира се, е подполковник Томас Едуард Лорънс, по-известен като Лорънс Арабски. Снимката му, заедно с Rolls-Royce Ghost-а на Айлийн, става една от най-известните фотографии от Първата световна. Тоест, всъдеходът Rolls-Royce е по-скоро завръщане към корените.

Истински диамант

Екстериорният дизайн на Cullinan предизвиква дискусии. След като изгледаш стотици снимки (a това е по-вероятният начин да го опознаеш), можеш да кажеш, че изглежда великолепно – или че е разочароващо обикновен, дори скучен. Комби ли е? Хечбек ли е? Може ли да се каже, че просто не е фотогеничен? Със сигурност е труден за снимане. Би трябвало да е огромен, макар да не личи.

Когато се срещаме за пръв път, Cullinan е паркиран до новия Phantom VIII и изглежда… компактен. Това, разбира се, е зрителна измама и се дължи основно на чудовищните размери на лимузината, която е по-дълга от всъдехода и почти толкова висока. Всъщност двете машини са доста различни, Phantom е върхът на пирамидата – официален костюм за специални поводи. А Cullinan е подходящ за всичко останaло, във всички условия и ситуации. Не че някой ще ти се разсърди, ако отидеш с него и на опера.

Макар да не изглежда нечовешки голям, той всъщност е по-голям от всичко, което по една или друга причина се доближава до неговата категория (разбирай Bentley Bentyaga, Range Rover, Mercedes G, Cadillac Escalade, и т.н.). Дълъг е над 5 метра и широк малко над 2. Има очарованието на средновековен замък. Масивните странични колони, огромната предница, която категорично напомня на локомотив, прозорците, опасани с ненормални количества хромирано желязо (повече от всеки друг автомобил на света), лазерните LED фарове, които охраняват ръчно изработената радиаторна решетка, изтънчените задни стопове, които маркират подобната на банков сейф задница, „Духът на Екстаза” (легендарната статуетка на жена с разперени назад ръце, която украсява предния капак на всеки Rolls – бел.ред.) – всичко е точно там, където трябва. Дизайнът на всеки нов Rolls е подчинен на един закон – формата му трябва да може да бъде изобразена само с 3 прости линии. Когато застанеш до Cullinan, всякакви съмнения относно външния му вид се смазват като картонена кутия под тежестта на камък от Стоунхендж. Всичко това е подчертано ръчно по цялата дължина със съвършена синя линия. В Гудууд, където се намира централата на Rolls-Royce, художникът Марк Кърт се занимава само и единствено с това да рисува линиите по каросериите (т. нар. коучлайн). Часове, дни, години… със специална четчица. От позицията, в която се намираш сега, вероятно това ти се струва леко излишно, вероятно дори прекалено, но от позицията, в която се намираме ние, миг преди вратите на Cullinan да се отворят, го намираме за много мило. Благодарим ти, Марк, за съвършените коучлайнс.

Вратите се отварят срещуположно, както е редно да бъде в един Rolls. Усещат се масивни, сякаш вече са бронирани. За да се постигне максимална звукоизолация в салона, прозорците са двойни и съответно доста тежки. Дръжките имат сензори за допир, но и класически механични ключалки, ако случайно нещо се наложи. Иначе е достатъчно коженият ключ-карта с цвета на тапицерията да е някъде в джоба ти, за да отвориш и потеглиш. И понеже всичо в Cullinan е подчинено на философията „без усилие”, всяка от вратите може да се затваря с натискането на копче. Дозатварят се автоматично, ако си тръгнал ръчно, но нещо не си преценил, без да се налага да тряскаш и да блъскаш. Ъгълът на отваряне е помислен така, че да пази дамите с къси поли от лоши очи и папараци при качване и слизане. Специално изработените чадъри, разбира се, са в задните врати – и ако се наложи да ги прибереш мокри, има специална система, която ги изсушава, без да те занимава с досадни подробности. За всичко това, колкото и интересно да е то, вероятно вече си чувал. Иновацията при вратите на Cullinan e начинът, по който запечатват салона още от долния праг на колата. Те буквално обгръщат корема на всъдехода, като по този начин прагът винаги остава съвършено чист от прах, кал и други мръсотии. Проблемът с цапането на панталоните и роклите е решен завинаги.

rr2
Инженерите от Гудууд са съчетали зрелищно класически форми с киберпънк технологии.

Интериорът е повече от приятен. Краката потъват в дълбоките вълнени стелки (правят се само от една конкретна порода овце). Скъпи естествени материали, подредени спокойно, даже мъдро, без следи от кич – риск, който винаги съществува при космическите бюджети. За да бъде достойна музикалната система и да задоволи изискванията на Rolls-Royce, се е наложило да бъде събрана от три различни доставчика, но никъде няма да видиш тяхно лого. Едно от изумителните неща в Cullinan е, че технологиите на борда му не създават стрес. Те са почти невидими. За всичко има копче или ръчка, за да става лесно и да няма дори помен от някакво напрежение кое как се пуска или работи. Климатичната система е четиризонова, като всяка от зоните е разделена на две подзони: горе и долу. Управлява се с аналогови ръчки и врътки – няма цифри, няма градуси. Духалките от масивна полирана стомана се насочват с ръка. Подгряването е възможно не само на седалките, можеш да стоплиш волана, подлакътниците на вратите отпред и отзад и подлакътника, който разделя предните седалки.

Версията, която преживяваме, е с две индивидуални седалки отзад, те са разделени от минибар за напитки със съответните кристални чаши и бутилка. Всяко място разполага със свой инфотейнмънт таблет, вграден в седалката отпред. Необичайната екстра на тази конфигурация е почти невидимото масивно стъкло, което разделя пътническата капсула от багажника. Това напомня за времето, когато заможните дами и господа никога не са пътували заедно с багажа си. Всъщност е доста практично. Собствениците на автомобили с три или пет врати отлично знаят, че когато се отваря багажното отделение, а навън е прекалено топло или прекалено студено, микроклиматът в купето отива на кино. Е, това не може да се случи в този Cullinan. За по-практично настроените клиенти той се предлага и във вариант без стъкло, с нормални задни седалки тип диван, които могат да падат, за да се превозват някакви по-обемни неща като картини, ски, трупове на благородни елени и т.н.

За пръв път в Rolls-Royce таблото е дигитално, което би звучало скандално, ако не изглеждаше напълно аналогово. Ако не внимаваш, няма дори да забележиш, че стрелките са виртуални. Показателите са класически – скоростомер и скала с оставащия потенциал от мощност в проценти (в Rolls-Royce няма оборотомер). Head Up дисплеят прожектира на предното стъкло само най-нужното и сякаш винаги е бил там и стои естествено. Една от преднамерените странности на Rolls е класическият голям, но тънък волан. В Cullinan той е със значително по-малък диаметър и доста по-дебел, но все още по-тънък от всичко, което си карал напоследък.

Огромният 6,75-литров битурбо V12 се събужда с натискането на копче и прави тишината в купето още по-осезаема. Чува се само при по-категорично подаване на газ и звукът му наподобява по-скоро божествен шепот, в него няма и помен от истерия.

rr3

Всичко изброено дотук не е важно. Важното е, че Cullinan вози феноменално меко благодарение на гениалното си пневматично окачване. Нищо на света не се движи така. В Rolls-Royce наричат това чувство "Magic Carpet Ride”. Тежката почти 3 тона цитадела буквално левитира над паветата, кръпките и жалките остатъци от асфалт в София. Върховни технологии безшумно превръщат реалността в нереалност. Пътят отпред се сканира непрекъснато от лазер и окачването се настройва стотици пъти в секунда, компютрите ползват и сателитната система, за да предвидят кога и какъв точно завой идва. Куп извънземни технологии се грижат за сигурността и предвиждат всякакви опасности.

Истинското удоволствие от шофирането обаче идва в мига, в който забравиш колко много струва всичко това, когато всички страхове дали нещо няма да се обърка, защото после не можеш да го платиш, се разтворят в пространството. Вероятно ти се струва невъзможно, но на Cullinan му трябват точно 10 минути да те накара да се отпуснеш напълно.

Обзети от силно чувство на ескейпизъм, след по-малко от час сме в подножието на Стара планина. Истинското чудо на тази машина започва с натискането на бутона OFFROAD. Нищо повече не се изисква – просто потегляш към забравено от хората място в същия удивителен комфорт и спокойствие. Колко да се вдигне окачването, колко от 570-те конски сили да използва двигателят, към кое колело да се прехвърли чудовищният въртящ момент от 850 Нм – това не е твоя работа и няма защо да го мислиш. Просто следваш изящната статуетка на предния капак. Cullinan е като марсоход. Всяко колело се управлява индивидуално, така че никога да не губи контакт с… каквото и да има под него, а задните колела завиват и помагат страшно много при маневрирането. Камерите осигуряват виртуален поглед на колата от въздуха и правят всичко нереално лесно. Преминаваме без никакъв стрес през места, които са запазена територия само за стари УАЗ-ки,… в Rolls-Royce! Ето това е истинската идея на инженерите от Гудууд. Честно казано, бяхме убедени, че е маркетингов трик. Да събереш най-доброто от Rolls-Royce и да го пратиш на края на света? Глупости. Но ето ни тук, седнали на специалните си хромирани столчета за излет, които изпълзяват зрелищно от багажника, обградени от величествена природа. Сякаш никога не е имало нищо друго.

Cullinan e нещо много по-интересно от високопроходим автомобил. Той е инструмент, но и средство. Той е портал към паралелна реалност и парадоксално е някак отвъд материалното. Най-ценната му екстра е безвремието, което може да ти осигури в този напрегнат и забързан свят. Това, приятелю, е философският камък. На 22-инчови колела.

Еsquire благодари за предоставения Rolls-Royce Cullinan на Rolls-Royce Service, София, бул. „Черни връх" 53.За повече информация: тел. (02)45 17 831, rolls-roycemotorcars-sofiaservice.com/

Текст Илия Бакърджиев и Красимир Жеков
Фотография Яне Голев

ОЩЕ ОТ Автомобили

НАЙ-НОВО ОТ ESQUIRE

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

Легендарният микробус на Volkswagen се връща…на електричество

Компанията ще произведе нова серия от возилото, която да влезе в производство през 2022 г.

Автомобилите – днес и утре

Какво ни очаква на Международния автомобилен салон в София