Текла Алексиева

Фантастична светлина - отвъд кориците на "Библиотека Галактика"

През април ще се навършат 40 години от издаването на „Синият тайфун” – сборникът разкази, поставил началото на „Библиотека Галактика” – поредица за научнофантастична литература, която отвори пред изморения от сивия соц български читател прозорец към нови, по-красиви и цветни светове. В навечерието на годишнината се срещаме с автора на великолепните корици на 107-те книги от поредицата Текла Алексиева

„Напоследък, по една или друга причина, много се шуми около „Библиотека Галактика” – казва ми Текла Алексиева, докато седим в кухнята й и си говорим за оформление на книги, за обществото тогава и днес и колко е важна комуникацията между хората. Зимното слънце свети ниско върху масата, а тя ни връща към един от най-значимите художествени проекти по време на тоталитарния режим в България.

Текла Алексиева
Някои от кориците на "Библиотека Галактика"

„Знаете ли, малко ми е омръзнало да се слушам как говоря за тези неща”, смее се тя, но учтиво няма нищо против да се обърне назад към десетте години, през които излизат книгите на „Галактика”. 107-те книги от поредицата са издадени между 1979-а и 1989-а, по 10 на година и са нещо като задочна среща на високо равнище със световната фантастика за българския читател от онова време. Време, когато държавната цензура зачерква цели литературни жанрове и научната фантастика, с много редки изключения, почти не присъства на българския книжен пазар. Още от самото си начало поредицата има феноменален успех. Това са години, когато да имаш добра домашна библиотека е знак за социален престиж, тъй като по-интересните автори се издават в по-малък тираж, а книгите им се намират трудно и често с връзки. А когато в продължение на години излиза поредица от научна фантастика, в тираж от над 100 хиляди бройки, книгите стават абсолютен хит. И неизменно от кориците им гледат илюстрациите на Текла Алексиева.

Началото на работата й по поредицата е плод на чиста случайност. „От варненското издателство възложиха на мъжа ми и на един негов приятел – Богдан Мавродинов да създадат цялостната визия на библиотеката. Те я измислиха и ме накараха да нарисувам илюстрация за първата корица. (Смее се.) Нарисувах я, тя стана чудесна. После дойде втората, след това трета и така 107 книги за 10 години.”

Текла Алексиева
Чернова за корицата на "Денят на трифидите"

Надали има българин, роден преди края на 80-те, който да не свързва научната фантастика с нейните великолепни картини. „Библиотека Галактика” среща българите с автори като Урсула ле Гуин, Джон Уиндъм, Клифърд Саймък, Робърт Шекли, Хърбърт Уелс, Франк Хърбърт, Дъглас Адамс. И отваря съвсем нови светове пред тях. „В тези книги хубавото беше това, че хората имаха инициатива – казва Текла. – Героят е беден, търси как да спечели, заминава нанякъде, лети, връща се, накрая успява и побеждава мизерията си. Свободната инициатива там беше в основата. Без значение докъде хвърчи, какво изобретява, какво измисля или какви геройства показва един човек, но успяваше със свои сили, без държавата да му пречи или да го следи някаква полиция. Освен ако е престъпник и го следи галактическата полиция. (смее се) Това беше една друга система, в която на хората беше разрешено да правят всичко, да си трошат главата, но да изпълнят това, което са си намислили.” Тази свобода на личността дърпа читателите и те четат за чужди лични мисии, изпълняват чужди подвизи и ги преживяват като лични. „Нищо, че са фантастика – продължава темата Текла, – нищо, че става дума за летене до Марс или до някоя друга галактика, сюжетите си остават чисто човешки, което страхотно харесвах и уважавах у тези западни автори. Може би и затова на хората толкова много им харесваше.”

Историите са едно, но кориците, които виждахме всеки път, когато посегнем към книгата, винаги ще придружават спомените за романа или разказа. През 70-те и 80-те е почти немислимо да се разгледа западна литература или да се видят илюстрации на фантастични книги у нас, освен контрабандно попаднали през границата със Сърбия издания или такива, донесени с кораби от моряците във Варна и Бургас. Оказва се обаче, че издателствата в България са абонирани за някои емблематични списания, свързани с художественото оформление на книги, арт албуми, илюстрации и графики. Текла Алексиева като художник към издателство „Георги Бакалов” има достъп до такива издания. „Виждала съм, разбира се”, казва тя, когато я питаме дали е разглеждала творби на западни илюстратори. „Ние имахме информация, получавахме списания в издателствата. Нашето издателство получаваше списания "Gebrauchsgraphik” и "Graphis”. Те бяха обърнати предимно към художници, които се занимават с графика и дизайн. От тях получих много неща – невиждани и нечувани иначе тук. Харесваха ми художниците, стараех се да наподобявам някои техни неща – не да копирам, но да се уча от стила им.”

ОЩЕ ОТ Интервюта

НАЙ-НОВО ОТ ESQUIRE

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

Директно от Париж

Париж официално е най-скъпият за живот град в света, а парижанката Марион Фишер разказа за Esquire как местните се справят с растящите цени

Джонатан Бри

Маската измества акцента от артиста върху изкуството му