Космическа захар на Земята

Откриха рибоза в древни метеорити

Ивайло Александров 28 ноември 2019

Според ново изследване, два метеорита, които са на възраст около 4,5 милиарда години, съдържат рибоза - захар, необходима, за възникването на живота (основата на рибонуклеиновата киселина). Авторът на изследването Йошихиро Фурукава, за пръв път такива молекули са открити в метеорити. Според него, това подсилва теориите, че основите за живота на Земята идват от Космоса.

Космическа захар на Земята
Кратерът от метеорита в Мърчисън

Японският професор твърди още, че "други важни структури на живота са открити и преди в метеорити, включително аминокиселини (основата на протеините) и нуклео-бази (компоненти на ДНК и РНК), но досега липсваха захари". Двата изследвани метеорита са по-възрастни от Земята (тоест, на над 4,5 милиарда години), като единият е паднал близо до Мърчисън, Австралия през 1969, а другият е открит в Мароко през 2001. Учените са изследвали проби от космическите тела и са открили малки количества рибоза и в двата метеорита, както и следи от други захари като ксилоза и арабиноза.

Ryugu
Метеоритът Рюгу

Скоро космическите мисии Hayabusa2 (Япония) и OSIRIS-Rex (NASA) ще донесат на Земята проби от асероидите Бену и Рюгу - тела, които не са влизали в контакт със земята и са на няколкостотин милиона години. Учените ще разберат дали и на тях има органични молекули. Това дава храна за размисъл, че вероятно нашето РНК идва от космоса. Всички сме направени от звезден прах, нали така?

ОЩЕ ОТ Общество и политика