Силата на доброто

Esquire се срещна с Томас Колстер – маркетинг активист, чиято мисия е да накара компаниите и международния бизнес да поставя интересите на Планетата и нейните жители преди финансовата си изгода и който беше специален гост на See It Be It

През последните двайсетина години, Колстер, който е горд създател на понятието „goodvertising" е бил съветник на редица компании от престижната класация Fortune 500, малки стартъпи, няколко правителства и множество неправителствени организации. Той ще бъде лектор на See It Be It – събитие, което ще събере рекламисти, писатели и продуценти от осем държави в столичния Интер Експо Център на 27 октомври.

Бихте ли обяснили накратко какво е "goodvertising”?

Първо беше име на моя книга (издадена през 2012-а – бел.ред.), което имаше късмет да се превърне в движение, целящо да превърне рекламата в средство за добротворчество. Това е важна кауза за мен, защото смятам, че рекламата, освен да продава продукти, може и да превърне света в едно по-добро място.

Защо е важно да добавим към рекламния микс и този добротворчески елемент?

За следвоенното поколение, към което се числят моите родители, добрият живот беше дефиниран от материалната сигурност и това да имаш сигурна и стабилна работа. За новите поколения, възможността да развиваш способностите си и себе си като личност, вече е по-важно от това накрая на месеца в банковата ти сметка да постъпва конкретна твърда сума. За нас съвременните хора преживяванията са по-важни от вещите. Нашата основна цел не е да трупаме материални неща; ние купуваме, отдаваме под наем или споделяме една постоянно еволюираща версия на самите себе си. Затова всяка една организация трябва да си зададе въпроса какво всъщност продава? Начинът, по който се позиционират продуктите, също се променя – от акцентиране върху функционалните предимства (по-бързата кола), към наблягане на емоционалните предимства (най-мъжествената кола), за да се стигне до това акцентът да пада върху социалната полза (най-щадящия природата автомобил). Придвижили сме се до самия връх на пирамидата на Маслоу за човешките потребности и през последните няколко години един продукт или услуга изпъкват най-лесно на базата на своята екологична или обществена полезност.

Как точно рекламата може да повлияе положително на живота ни?

О, по страшно много начини. Lifebuoy например промотира миенето на ръцете, като задължителна част от всекидневната хигиена и това, сигурен съм, е спасило хиляди животи. Ariel ни накара да перем с техните прахове на по-ниска температура, което спестява ценни природни ресурси. Always помогна на младите момичета да видят израза „като момиче" в позитивна светлина и да се почувстват силни и горди, заради това, че са жени.

В ерата на Тръмп, социалните сътресения и надвисналата екологична катастрофа, които са трите основни проблема, пред които човечеството трябва да се изправи?

Ако трябва да избера само три, бих посочил невежеството, промените в климата и пренаселеността. Имаме всички необходими инструменти, за да осъществим необходимата промяна. За беда просто вървим срещу собствените си интереси.

Какво е основното предизвикателство, което стои пред рекламния бизнес?

Рекламата е част от една индустрия, която расте с темпове, сякаш е на стероиди. Това трябва да се промени. Трябва да успокоим топката.

Силата на доброто

Напоследък уличните протести станаха обичайно средство за демонстриране на недоволство от страна на българските граждани. Мислите ли, че крайният потребител може и трябва да бъде коректив на компаниите, които пренебрегват обществения интерес в името на парите?

Определено потребителите могат да влияят на брандовете чрез физически или дигитални протести, чрез бойкот на продукти и услуги или обратно – чрез увеличаване на потреблението да стимулира компаниите, която работят в името на обществения интерес. В нашите ръце е съсредоточена огромна сила за промяна, чрез социалните мрежи, чрез нашия приятелски кръг и общностите към които всеки от нас принадлежи. Казано с други думи – винаги вярвайте в собствените си възможностите да инициирате промяна.

Ако имахте цялата законодателна власт в държавата за един ден, как бихте я използвали?

Незабавно бих свикал избори. Само честно избрани лидери заслужават уважението и доверието на хората.

И последен въпрос. Как виждате бъдещето? Мрачно или оцветено в леко розово?

Ще си позволя да перифразирам Ейбрахам Линкълн: единственият начин да предскажеш бъдещето е да го създадеш със собствените си ръце. Всички ние сме на ход и нямаме друг избор, освен да се захванем за работа.

Повече информация за See It Be It има тук

 

ОЩЕ ОТ Общество и политика

НАЙ-НОВО ОТ ESQUIRE

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

От 2020 с паспорт във Великобритания

Властите на Острова ще изискват от чужденците да пътуват с паспорти

Люксембург с безплатен обществен транспорт

Херцогството е първата държава, която предлага тази услуга