Надя Младенова

Спортува откакто се помни, може да те насочи отлично във фитнеса и знае колко важна е почивката за добрата форма

29 май 2018

Спортува откакто се помни, може да те насочи отлично във фитнеса и знае колко важна е почивката за добрата форма

Надя може да ти покаже тънкостите на правилните за теб тренировки в залата, може да те тушира за секунди с хватка от карате, може и да ти разкаже за връзката между спорта, почивката, храната и кондицията. И после да ти го обясни и на италиански. Надя Младенова отдавна е загърбила работата в офис и се е посветила на мястото, което е нейната стихия – фитнес залата. Но тя не е само изключително ерудиран инструктор и световен шампион по карате. Заедно с колегите си от Functional Bodies тя съставя индивидуални програми включващи всичко, което касае отделните им клиенти – от борбата със стреса, през подходящите тренировки, до адекватния за всеки хранителен режим. И намира време всеки уикенд да е сред природата, за да зареди батериите си, а после да предаде енергията си нататък.

Надя Младенова

Ти си световен шампион по карате. Как се насочи от този спорт към фитнеса? Не мога да кажа, че съм се пренасочвала – фитнесът винаги ми е помагал за физическата подготовка. Не го приемам като отделен спорт, а като опция човек да поддържа форма и да бъде адекватен при практикуването на други спортове. В момента, в който освен с карате започнах да се занимавам паралелно с фитнес и тежести, резултатите ми доста се подобриха и повиших бързината, силата и издръжливостта си. Преди две години изкарах вирусен менингит, причинен от прекомерен стрес и преумора. По онова време тренирах, готвех се за европейско по карате, водех тренировки и същевременно ходех на работа в IBM. А менингитът работи така – тръгва от някакъв вирус и когато има предпоставки като висок стрес, пробива през нервната система. И след 8 години на педала тялото ми реши, че има нужда от почивка. Това споделям и с клиентите ни, които търсят именно отърсване от стреса в залата – когато човек не си дава почивка, почивката сама го намира.

С какво се занимаваш в момента? Водя индивидуални тренировки в Academica Gym и групови кондиционни тренировки в Sport Revolution. И тъкмо започнах да работя по един проект с Adidas. Стартираме Running community, което има за цел да популяризира спорта сред хора с по-слаба спортна култура, да ги мотивира да започнат да се движат, да бъдат по-здрави.

От колко годишна спортуваш? Ох! (Смее се.) Откакто се помня. На 7 години вече тренирах художествена гимнастика. Беше ми лесно, защото живеехме до Герена и ходех дори да скачам на батут, ако не правя нещо друго. Минала съм и през тенис, волейбол, макар че не ми личи по ръста. Но каратето отговаряше повече на натурата ми с динамиката си и контактната работа.

Липсва ли ти състезателната дейност? Да, определено. След 8 години активна практика, това се беше превърнало в част от живота ми.

Как влезе в новия ритъм? В началото ми беше трудно – в IBM се занимавах със софтуерна поддръжка на италиански – по 8 часа на ден пред компютъра (макар че имах възможност да работя и от вкъщи), тренировки преди и след това. Ползвах си отпуските за спортни лагери. Откакто не работя в голяма компания, когато излизам в почивка, малко се чудя какво да правя с нея. (Смее се.) След менингита прекарах три месеца в планината, защото нямах възможност да гледам телевизия, да стоя пред компютър, дори по-интензивната комуникация с хора ме уморяваше. Природата се оказа отличен лечител и ми се отрази много добре. Възстанових се напълно и на третия месец вече пак тренирах. Затова и сега гледам всеки уикенд да отскоча поне до Витоша. Обикалям с кучето на сестра ми за компания. А ако не се кача на планина, следващата седмица се чувствам много по-натоварена.

Лесно ли намираш време за планината? Ами да. Много хора си мислят, че няма как да отделят време за няколко часа природа през събота и неделя, а понякога е по-лесно да стигнеш до Симеоново, отколкото до Южния парк или НДК. Горе също тичам, правя упражнения. Например на Витоша 100, макар че не се бях записала в маратона, си тичах по маршрутите, макар и срещу състезателите, та даже ми казваха, че трябва да сменя посоката. (Смее се)

Често показваш упражнения с пудовки в блога ти и във Facebook страницата. Какво им е толкова хубавото, за което повечето мъже не подозират? (Смее се) Да, наистина не са много популярни. Дори на едно състезание с пудовки, на което участвах, един от шефовете на залата, където се провеждаше състезанието, разказваше как е пращал пудовка по пощата, а служителят написал на квитанцията „гюле с дръжка“. Пудовките са създадени от руските специални части и руснаците са ги ползвали за физическа подготовка. Различното от стандартните щанги и гири при тях е, че са с изнесен център на тежестта и може да се правят доста експлозивни упражнения с люлеещ момент. Реално са отличен уред за подобряване на кондицията и често ги включвам в тренировките, които водя. А при напредналите атлети предлагат разнообразие в тренировките. Освен това са удобни като размер и можеш да си вземеш вкъщи – аз си имам у нас.

Какво би посъветвала офисните мекотели като нас, които тепърва решават да вкарат телата си във форма? Това, на което наблягам с всички, с които работя, е техниката на изпълнение на упражненията. Ако не изпълняваме правилно упражненията и ги заучим грешно, след това много трудно се отучваме. Апелирам хората внимателно да проверяват треньора, при когото отиват. Това, че треньорът е във форма – изглежда супер нацепен или е мега стегната мацка, не е задължително определящо дали е адекватен като треньор. Най-добре е човек да се обърне към индивидуален треньор. Хората имат най-различни проблеми. Много често дясната половина на тялото е по-натоварена от лявата, особено при професионалните спортисти. Или дисбаланс между горна и долна част, както е при хората, които не спортуват активно, особено при жените. Има чести случаи на разместен таз, гръбначни изкривявания. Всички тези неща един адекватен треньор може да ги забележи, да те види как изпълняваш упражненията и да прецени как да ти структурира най-подходящата за теб програма, така че не просто да влезеш във форма, но и да коригираш дефицити.

Кои са най-честите грешки, които човек може да допусне при тренировка? Голяма грешка е да влезеш в залата без физическа култура и да не се обърнеш към персонален треньор. Най-често травмите се получават, когато тренираш хаотично, изпълнявайки неправилно упражненията.

Друг често срещан проблем е, че хората не обръщат внимание на храната, съня и възстановяването като цяло. Колкото и да тренираш, ако не се храниш добре, не пиеш достатъчно вода, ако не спиш, това също се натрупва и дава негативни резултати. Срещала съм хора, които тренират правилно и усърдно, но не обръщат внимание на възстановяването и почти нямат ефект от тренировката.

Какво трябва да знае за храненето всеки, който тренира или води по-активен начин на живот? Липсата на режим на хранене стресира тялото. Ако цял ден гладуваш и вечер се нахраниш, организмът трупа запаси, защото не знае дали и утре няма да го тормозиш с глад. Реално всеки може да яде всичко. Много е различно при всеки коя храна как му се отразява. Затова пак казвам, че е много важно човек да започне да работи с треньор. Например на някои хора им се отразява добре месо, докато при други затормозява организма им. Фитнес индустрията твърде често се основава на пилешко филе и салата. И всичко трябва да ти е ужасно безвкусно и гадно. Хубаво е да започнеш да усещаш тялото си и кое как му се отразява. Повечето хора ядат повече въглехидрати – тесто, пържени храни, алкохол, което затормозява храносмилането им. Когато ги спрат, те започват да свалят мазнини, защото тялото им вече е пренаситено от въглехидрати. На всеки би му се отразило добре да намали захарта. Тя не дава нищо положително на тялото, освен че стимулира мозъка, но само за кратко.

Ние често пращаме хората, които идват при нас, на тестове за определени храни и напоследък съм забелязала, че често като непоносимости излизат пилешкото месо и млечните (от крави) продукти, както и глутен, и захар. Това е много важно и ще дам конкретен пример с една клиентка. Нейните резултати дадоха непоносимост към краве мляко и млечни продукти. Тя ги спря и след три седмици изчезнаха проблемите й в кръста. Оказа се, че стомахът й не е понасял млечните продукти и така се е възпалявал от тях, че коремната стена е изпускала и цялото напрежение на торса е отивало в кръста. Ето до каква степен влияе храната върху здравето ни.

Приготвяш ли си храната за деня вкъщи? Опитвам се да си готвя и си нося храна тук почти всеки ден, стига да не се успя. Разбира се, случва се да нямам време да си приготвя хапване вкъщи и в тези случаи гледам да си купувам хубава храна – основно месо и зеленчуци. Иначе всяко нещо, което си приготвям, ми отнема до 10 минути. Нямам проблем и с пърженото – пържените яйца са ми една от любимите закуски. А когато пазарувам продукти, веднъж седмично обикалям фермерските пазари.

Какви грешки трябва да избягваме, изграждайки хранителния си режим? Много грешно е схващането, че за закуска имаш нужда от сладко. Не е така, то има само мигновен ефект да те събуди, който отшумява много бързо. Ако обърнеш внимание, когато се храниш, ако след един час пак си гладен, значи тази храна не е за теб. Друг проблем е, че хората масово не закусват. Всеки бърза или не му се отделя време сутрин да си приготви закуска. После кара на кафета до обяд, когато си взима нещо леко – например пържола със салата. И вечер, вече преуморен, си казваш, че цял ден си внимавал какво си ял, и нападаш всичко, което намериш в хладилника. Причината е, че цял ден тялото ти е под стрес и вечер, когато стресът спадне, тялото си казва: „Утре сигурно пак ще е глад, дай сега да наваксаме здраво!“ И на другия ден ти е гузно и наистина пак си удряш спирачката през деня, особено жените.

Кой е най-големият проблем на съвременния човек? Стресът. Категорично това е най-големият ни враг днес. При хората, които идват да тренират при нас, проблемът често не е нито в храната, нито във физическата активност, а в стреса. Той пречи и на адекватната обработка на храните, които приемаме, и на оптималния ефект от тренировките. Имали сме случаи на толкова напрегнати хора, че след най-обикновени упражнения, дори не с тежести, на другия ден се разболяват, защото стресът на тялото не им е понесъл. С такива клиенти правим упражнения за дишане, с цел да се научат да се отпускат. Много хора не отдават значение на съня, а хормонът на растежа, който се отделя естествено от тялото, се активизира най-вече по време на сън, основно между десет и два.

Ти как се справяш със стреса? Аз съм в залата от сутрин до вечер, от понеделник до петък. Имам почивка между 14:00 и 17:00 и гледам, когато имам възможност, да изляза, да се разходя и да подишам въздух. Поне за половин-един час. Тъй като използвам почивките си да свърша някакви лични неща, да потренирам около час – тренирам поне 4 пъти седмично. Също и разписвам хранителни режими, което е основното ми занимание във Functional Bodies.  Във Functional Bodies сме трима души – с колегите ми Иван Василев и Иво Георгиев, с които работим вече повече от година. Това е система за функционално трениране и работим с всякакви хора – както с професионални спортисти, така и с хора с травми. Подхождаме индивидуално към нуждите на всеки клиент и ползваме базата  на Academica Gym.

А в личния ти блог на какви теми пишеш? За съжаление, напоследък нямам време за него, от което ми е доста тъжно, защото много обичам да пиша. Стартирах го след менингита, защото тогава се оказах изведнъж с много свободно време. Пиша основно за здраве, тренировки, контрол на стреса – общо взето, е холистичен блог. Много хора си мислят, че проблемите, през които минават, им се случват само на тях. И когато открият, че има и други със сходни проблеми, които могат да им помогнат по-лесно да минат през трудните си периоди, независимо дали говорим за стрес, хранене, тренировка или депресия. Както навремето съм получавала помощ от моите ментори, така се надявам аз да мога да помогна на други хора. 

Надя Младенова е онлайн на facebook.com/functionalbodiesbg и на nadiamladenova.com

Текст Ивайло Александров Фотография Яне Голев

ОЩЕ ОТ Спорт и здраве

НАЙ-НОВО ОТ ESQUIRE

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

Търсят се фотографи-авантюристи

Journeyversity събира най-креативните визуални артисти

Ултимат Либидо

Превърни секса в наистина върховно преживяване