Каква е формулата на бъдещето?

Световноизвестният експерт по маркетинг и медии Игор Бойкер с ексклузивен коментар за Esquire България!

09 септември 2017

В момента всички обсъждат Четвъртата индустриална революция и „дигиталната трансформация“ - едва ли има човек, който да не чува и да не чете за тези фактори всеки ден. Нещата са наглед очевидни. Традиционни брандове с огромно историческо наследство и бизнеси във всички сфери впрягат всички усилия, за да се справят с въздействието на тази революция. Не остана индустрия, която да не е „разтърсена“ от нея.

Ерата на Дигиталния Дарвинизъм е феномен, в който трендовете, технологиите, консуматорите и обществото еволюират прекалено бързо, че да могат вече утвърдените бизнеси да се адаптират навреме – а съдбата им също така заплашва властите, институциите и всички други корпоративни организации. Днес, утре, в близкото и далечното бъдеще.

Какво обаче означава това за бизнес лидерите и човеците, които вече са пристигнали „на картата“? Как те могат да останат релевантни и актуални в следващите десетилетия? Какъв е начинът да се адаптират – и има ли формула, посредством която да се „преоткрият“?

В Амстердам Esquire откри забележителен човек, поставил си за цел да помага на компании и бизнес лидери да поемат и да извървят това пътешествие на трансформацията. Обърнахме се към него за съвети по тъй комплексните проблеми на модерното време.

Името му е Игор Бойкер – енергичен професионален комуникатор с над хиляда участия като гост-лектор и домакин на различни мероприятия под светлините на прожекторите. Той се появява в безбройни телевизионни и радио програми в ролята си на независим, експертен глас по наболелите въпроси за маркетинга, медиите и иновациите; на различни конференции (а също и в социалните мрежи) го наричат „Math Man в свят от Mad Men“.

Зад кулисите Игор е награждаван маркетингов специалист за глобални брандове като Amazon, L’Oréal, Nike и Unilever; трендуочър от ново поколение, сериен предприемач с множество успешни проекти.

Той дефинира две поколения хора. Линейните умове нарича Mad Men – генерация, построила огромни брандове в последните 50 години, инвестирайки милиарди долари в реклама. Това са кока-колите и проктър-енд-гембълците на планетата ни.

Има ги и т.нар. Math Men. При тях прогресът не се дължи на реклама, а на иновации, задвижвани от тенденциите. Това са фейсбуците и гугълите на света. И логичният въпрос е какъв трябва да бъдеш – чия линия на поведение следва да приемеш? Дали да бъдеш Mad Man или Math Man?

Поколението Mad Men

Марките със сериозно наследство по принцип имат проблеми с трендовете, адаптацията към тях и евентуалната последваща капитализация – точно затова и отстъпват от позициите си всеки ден. Житейската продължителност на компаниите от Fortune 500 се съкращава с темпове, които доскоро не бихме предполагали за възможни – а начините им на мислене и на действие твърде вероятно ще доведе до огромен брой фалити, безпрецедентни за икономическата история на света.

Т.нар. Mad Men страдат от делюзия, когато говорим за мода и трендове. Blockbuster, Kodak и Nokia през цялото време неглижираха тенденциите. Напук на случващото се те продължаваха настоятелно да наливат огромни пари за реклама, архаични проучвания на пазара и консултанти от IBM. И в крайна сметка загубиха.

Поколението Math Men

Модерните компании като Airbnb, Amazon, Facebook, Google, Netflix и Tesla осъзнават, че трендовете са много по-важни отвсякога. Затова и използват безграничните бизнес възможности на новия век.

Каква е възвръщаемостта на инвестициите им? Те са иновативни на невиждано до момента ниво – а човешката история никога не е ставала свидетел на подобен експоненциален растеж. Math Men не разчитат на рекламата, тъй като рекламата ще им осигури миниатюрни територии; вместо това се фокусират върху иновациите, задвижвани от тенденции – те от друга страна ще им спечелят цели декади.

Math Men не си блъскат главите върху бизнес казуси, защото самите те са бизнес казус. Техният начин на мислене и културата на сграбчване на първата креативна възможност всъщност разклаща и дори разбива доскоро непоклатимите марки.

Каква е формулата на бъдещето?

Формулата за преоткриване – рамката на Math Men

Игор Бойкер е автор на много ясна и разбираема рамка, целяща да помогне на хората в трансформационното предизвикателство. Всеки човек може индивидуално да я използва за целите си, но сигурното е едно – бизнес лидерите, приели рамката, по презумпция са по-успешни, влиятелни и мощни от конкурентите им.

Всички сме свидетели как Рийд Хейстингс разбива телевизионната индустрия с Netflix. Джеф Безос пък напълно промени правилата на търговията с пауър платформата си Amazon. Ами Марк Зъкърбърг и триумфът му с най-печелившата медийна компания на планетата – при това без наличието на дори един редактор сред служителите?

Илон Мъск шокира автомобилната индустрия с електрически коли на самоуправление, а отделно планира да ни заведе до Марс. А пък Джак Ма ще предизвика революция в китайската е-търговия – и обещава, че ще вдигне броя на потребителите на Alibaba от 500 милиона до 2 милиарда (като по този начин ще подпомогне 10 милиона местни търговци и ще създаде 100 милиона нови работни места в следващите две десетилетия). Отделно Ма смята да подчертае лидерската позиция на Китай и чрез „почистване“ на околната среда.

Хора като Бил Гейтс и Илон Мъск също така имат радикални видения за Универсален базов доход, който да осигури дори най-бедните хора на планетата. Разполагат с решения срещу роботизацията, които биха могли да запазят милиони професии в по-далечно бъдеще. Те са еманация на ценностните системи, приоритетите и целите на компаниите си. Имат и идеите, и властта да ги осъществят, за да превърнат света в по-хубаво място.

Решени са да превърнат научната фантастика в реалност.

Нека бъдем искрени – колко вдъхновяващи шефове на компании от Fortune 500 можете да посочите? Много рядко чувам или чета за някакви подобни личности. Дори политиците все по-рядко ни впечатляват с проекти с действителен ефект“, коментира Бойкер.

Mad Men лидерите имат значително по-ограничено мислене в перспектива. Застават срещу Bitcoin и Blockchain с твърденията, че подобни системи ще рухнат пред хакерски атаки. Math Men обаче са напълно отворени към тях. Вярват, че е крайно време да тунинговаме финансовите системи, развити през миналия век. Настоящите начини за разплащане са изключително архаични и действително имат нужна от сериозен ъпгрейд. В крайна сметка какъв е смисълът да използваш третата версия на Windows, когато можеш да работиш на версия 12? Ами смарт предприемачите? Всички те инвестираха в Bitcoin в начална фаза и в момента са мултимилионери.

Math Men прегръщат света на дигиталното и мобилното, на е-търговията, на електрическите и самоуправляващите се автомобили, на чистата енергия и „умните“ градове. Отделно приветстват виртуалната реалност, разширената реалност, изкуствения интелект, интернета на нещата, био- и нано-технологиите и роботизацията.

Най-общо казано – те използват всеки нов тренд и всяка нова технология, за да развиват компаниите си. И именно тяхната култура на „сграбчване на възможностите“ се явява абсолютно правилна за 21 век.

Math Men са лидерите на новото време. Ами ти? Как ти ще се преоткриеш и трансформираш? Къде ще се намираш след едно или две десетилетия?

 

За повече информация, трендове и истории, посети igorbeuker.com

 

Оригиналният материал е отпечатан в брой 30 на списание Esquire България. Абонирай се тук

ОЩЕ ОТ Четива

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

Какво вдъхновява дизайна на Lamborghini?

Историята на най-елитната автомобилна марка

Житейските мъдрости на Мик Джагър!

"Танцът просто е неподходящ заместител на секса"