Полезният сън

В колко часа е важно да си лягаш и ставаш

17 октомври 2018

В колко часа е важно да си лягаш и ставаш

Със сигурност ако ставаш сутрин в или 7, за да идеш на работа, а си лягаш след полунощ, работил, чел или пил в бара, не е окей нито за състоянието ти през деня, нито за качеството на работата, която вършиш. Много хора се опитват да се придържат към конкретен режим и строго определен час за лягане и ставане. Но това ли е най-добрият начин за пълноценен сън?

Полезният сън

Професор Колин Еспи от Нъфилдския департамент по клинична неврология към Оксфордския университет и съосновател на Sleepio има коментар по въпроса. "Най-добрата стратегия е да си създадеш модел, който пасва най-добре на личния ти комфорт. От опит знаем, че здравият сън и промените в ритъма на живот към по-здравословен режим, влияят благотворно на човек." Той подчертава, че независимо в колко часа ставаш, важно е да не се лишаваш от часовете сън, които са ти необходими за адекватна почивка. А те са строго индивидуални при всеки, както добре знаем. "Недостатъчният сън могат да повлияят на всеки аспект от ежедневието ни - от настроението и взаимоотношенията ни с околните, до продуктивността ни на работа."

[caption id="attachment_18399" align="aligncenter" width="1024"]

проф. Колин Еспи[/caption]

Що се отнася до конкретния час, в който да си лягаме, професор Еспи обяснява, че няма строго правило. "Важно е да не си внушаваш, че има универсален момент, в който всеки човек трябва да си легне, тъй като различните индивиди имат различни хронотипи. Повечето от нас са в златната среда между нощната птица и ранобудника, но има хора, които са категорично в някоя от двете крайности и при тях не важат универсални правила." Той е категоричен, че всеки трябва да открие колко време му е необходимо и да аранжира графика си според собствения си ритъм на живот - ако е по-активен в късните часове, спокойно може да си ляга, когато е готов за това, но сутрин трябва да навакса със съня. И обратното - ако сутрин е по-трудоспособен, да си ляга доста преди полунощ и да става рано сутрин. Разбира се, това трябва да се съобрази и с работното време на човек.

ОЩЕ ОТ Спорт и здраве

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

Косата е самочувствие

Едно средство, което работи срещу косопада

По-мръсно от тоалетната чиния

Пет предмета, които събират повече микроби от клозета