Уличен боец

Ник Уустър – любимецът на стрийт стайл блоговете и некоронован крал на мъжкия градски стил, е на линия с лимитирана колекция пролет/лято 2019 за италианската марка Paul & Shark. В ексклузивно интервю в шоурума на марката в Милано Ник говори за своя творчески процес, любимите му „скърцащи" дрехи и идеалната дължина на мъжките бански

12 август 2019

Подбирал сте дрехи за модни бутици, бил сте моден консултант и дизайнер. Коя от тези три роли ви е била най-приятна?

Трябва да призная, че това, което правя в момента, е съвършеният синтез от трите. Все още гледам на себе си най-вече като на търговец, защото винаги мисля за клиентите и за това, което се случва в живота им. А и аз самият съм клиент. Все съм любопитен да разбера как една дреха стига или не стига до нечий дрешник. Но така мислят и продавачите. Защото подобно на издателския бизнес и в търговията се случват сериозни промени. Търговия винаги ще има, но начинът, по който се случва тя, се променя много бързо. Да работиш в сферата на дизайна е като да решаваш уравнения. Надявам се, че в днешната култура на забодените в смартфоните носове колекцията Nick Wooster x Paul & Shark ще прикове вниманието. Знам колко е трудно да отсееш хубавото от лошото в дигиталното пространство.

 

Затова ли направихте лимитираната си колекция с Paul & Shark толкова пъстра? Защото познавате добре дигиталната култура, в която живеем, и искате колекцията да изпъква.

Не, не съм чак толкова умен. Но може да се каже, че тази колекция е резултат от моя опит с уличния стил и от това, че знам как „работи" той. Живеем във времена, когато всичко трябва да се случва незабавно и посланията трябва да са телеграфно кратки. Няма значение дали говорим за десен, цвят или форма. Адекватно или погрешно подбрани, тези детайли трябва да се забелязват на щендера. Затова и предпочетохме ярките рейв и техно цветове. Ако ще носиш цветове, давай – аз вярвам в цветовете. Ако искаш да си неутрален, тогава бъди неутрален. Не харесвам средното положение.

Уличен боец

Как според вас е позиционирана днес на пазара марката Paul & Shark?

На отделни пазари на Paul & Shark се гледа като на позабравен бранд, като на нещо, което не е актуално. Или може би някои хора си мислят: „О, да, спомням си. Те не доставяха ли пуловерите си в алуминиеви кутии?" или „Знам, че правят много неща с морски мотиви". Но брандът не се свързва и с нищо отрицателно. Няма да чуете реплики като: „Боже, няма по-ужасни дрехи". Пред мен се откри прекрасната възможност да работя с бранд, който има интересни корени и на който се надявам, че съм успял да вдъхна нов живот. Невероятното в този бизнес, което открих, щом започнах да работя с марката, е, че брандовете се възприемат различно в различните страни. На някои пазари Paul & Shark може да са демоде. Но на други, като например във Великобритания, брандът се носи от много млади хора, които разбират от стрийт стайл. В САЩ и Япония марката е почти напълно непозната, което отново е възможност. За мен е предизвикателство да реша уравнението и да стигна до някакъв смислен отговор.

Вече споменахте, че вашата лимитирана колекция пролет/лято 2019 е напоена с много цвят. Освен радост, какво друго бихте искали да изпитат хората, когато облекат или се докоснат до дрехите ви?

Мисля, че всеки моден бранд или дизайнер би искал най-вече да получи обратна връзка от клиента. Да чуе нещо от рода на: „Този цвят е много въздействащ" или „Тази щампа е интересна". Някои от ризите се отличават и с една тактилна особеност, италианската дума за това е „crocante". На допир все едно скърцат. И пак казвам, някои хора ще харесат това, други – не. Навремето работех с един човек, който мразеше тъканите да издават звуци. Направо му беше болно място. Някои видове памук, като например този, който се използва за направата на чаршафи, издават подобен скърцащ звук. В случая се получи един допълнителен звуков ефект, което ми харесва.

Тоест, ако човек носи такива дрехи, не само ще се вижда, но и ще се чува отдалече?

(Смее се.) Може и така да се каже.

Има много компании, които предоставят на модните марки подробна сводка на модните тенденции. Вие допитахте ли се до тях?

Не. Мразя подобни неща. Може би при определени обстоятелства и ситуации тази услуга би била полезна. Лидеви Еделкоорт, която ръководи Trend Union, e гуруто в модните услуги. Тя консултира Premiere Vision, които са доставчик на тъкани и организират собствено търговско изложение. Ако си консултант на Premiere Vision, значи си разбираш от работата. Обикновено изложенията на тъкани се случват шест месеца преди дизайнерите да започнат работа (по колекциите си). Тя консултира и производители на коли, така че не е само моден консултант. Това си е истински бизнес. Но идеята да се следят тенденциите в магазините и списанията ми е противна. Все едно става дума за еднодневки. Нещо, което хората харесват днес, а утре ще са го забравили. Мисля, че бизнесът с продажбата на дрехи е бизнес на отложените във времето ползи. Подобно е на градинарството – засаждаш нещо и се надяваш, че ще даде плод в бъдеще. Ако си купиш нещо сега, по-късно ще искаш да го комбинираш с друго. Затова и смятам, че големите брандове са пълна противоположност на трендовете. Моделите им живеят години, сезони наред.

wooster1

Това ли е ДНК-то на Paul & Shark?

Абсолютно. Paul & Shark създават изумително трайни дрехи и това важи особено за пуловерите им. Има нещо в тези пуловери, което винаги ще се харесва. И дори да са целите в дупки от молци, пак ще са съвършените артистично разбридани пуловери, които би искал да имаш. Все едно Paul & Shark и Margiela са създали общ модел.

Имаше ли изненади по време на сътрудничеството ви? Научихте ли нещо неочаквано в хода на съвместната работа?

Тази година навършвам 59 и едно от най-хубавите неща на остаряването е, че колкото повече години трупам, толкова повече осъзнавам, че не знам всичко. Когато бях на 20–30 години, бях убеден, че всичко ми е ясно. Когато започнах да работя с Paul & Shark, бях пълен с идеи, обяснявах, че „трябва да направите това", или казвах – „не мога да повярвам, че правите това". Мисля, че е доста често срещано явление при дизайнерите или криейтив директорите. Те обикновено смятат, че знаят най-добре. И сигурно понякога е така. Но има и случаи, и това беше моят урок, когато се налага да разбереш защо брандът е оцелял 40 години на пазара. Аз съм бърз в критиката. Повечето хора в модния бранш, а и купувачите са така. Но колкото повече работя с тази марка, токова повече оценявам нейното ДНК. Те предоставят услуга на хората. Главният изпълнителен директор на марката Андреа Дини разбира и познава базовите си клиенти, знае от какво имат нужда и какво очакват от бранда. Но Андреа знае и че трябва да се продължава напред, и тук се появявам аз. Така че съм изключително благодарен за предоставената ми възможност, макар че това е процес на непрекъснато учене, не е нещо, което може да схванеш за едно денонощие.

Кои дизайнерски хитри хрумвания във вашата колекция не се забелязват на пръв поглед, но е добре да им обърнем внимание?

Якето с две лица. То е основна част от колекцията и се получи именно защото Paul & Shark разполагаха с нужната технология и знаеха как да го изработят, така че да е наистина функционално. Ето такива неща обичам – изненадата, когато обърнеш дрехата с хастара нагоре и получиш нещо съвсем различно.

Кое е по-важно днес – качественият продукт или добрият маркетинг?

В търговията и двете неща трябва да са на еднакво високо ниво. Ако едното липсва, ще претърпиш болезнен провал. Но ако все пак трябва да избирам, бих казал, че продуктът е по-важен. Много хора заложиха на маркетинга и в това няма нищо лошо. Аз просто дълбоко вярвам в силата на продукта.

Ако можехте да опишете колекцията с едно изречение, какво щеше да е то?

Ами, може би: „Облечи ме". (Смее се.) Така битката ще бъде наполовина спечелена. Неведнъж съм казвал, че мразя да пробвам дрехи. Всъщност нямам нищо против да го правя, но не и когато се чувствам притиснат или ми е неловко. Например, ако в пробната е твърде горещо или светлината е такава, че при всяко поглеждане в огледалото се ужасяваш от вида си. Или ако някой продавач ти диша във врата. Понякога съм привлечен от идеята да купя нещо онлайн, да ми го доставят и да го пробвам както на мен ми харесва. Но все още обичам магазините и вярвам в тях. Истински добрите магазини ще оцелеят, а посредствените ще изчезнат. Мисля, че това важи и за брандовете.

Като опитен търговец, разговаряли ли сте с Андреа и мениджмънта на Paul & Shark за дизайна на магазините и за маниера на обслужване в тях?

Разговаряме за всичко, непрекъснато обсъждаме разни работи. И това е тайната на живота – трябват само време и пари, за да се случат нещата. Така че, ако имате пари и време, може да се забавлявате до припадък. Но както в повечето случаи – и тук става дума за взимане на решения в екип.

Кои са условията, за да оцените тази колаборация като успешна? Сигурен съм, че сте си поставили количествени цели, но какви са качествените?

Да видя някой да носи дрехите, така както е предвидено. Тоест, ако през лятната ми почивка се натъкна на някой, облечен в нашите бански, ще си кажа: „Ето че сме свършили добра работа". Защото няма по-голям комплимент от това да видиш как хората по улицата носят твоите дрехи.

Докъде трябва да стигат крачолите на мъжките бански това лято?

До средата на бедрото. Тоест да са по-скоро къси. Харесва ми разликата в тена да е там, където й е мястото – над коляното.

Значи, който носи тези бански, не може да си спести тренировките за крака?

(Смее се.) Няма никакъв шанс.

wooster1

ОЩЕ ОТ Мода

НАЙ-НОВО ОТ ESQUIRE

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

Код: Неон

Защо е време да освежиш личния си стил с малко НЕОН